Медіаграмотність – сукупність знань, навичок та умінь, які дозволяють людям аналізувати, критично оцінювати і створювати повідомлення різних жанрів і форм для різних типів медіа, а також розуміти й аналізувати складні процеси функціонування медіа в суспільстві, та їхній вплив.
За матеріалами ЮНЕСКО інформаційна грамотність включає наступні навички:
За матеріалами ЮНЕСКО інформаційна грамотність включає наступні навички:
- Виявлення та усвідомлення інформаційних потреб: що потрібно знайти, яку проблему вирішити?
- Виявлення джерел інформації: що використовувати Інтернет, книги, ЗМІ, первинні, вторинні або третинні джерела?
- Визначення місця розташування і пошук інформації: де слід шукати, до кого звернутися за допомогою?
- Аналіз і оцінка якості інформації: як оцінити надійність даної інформації?
- Організація, зберігання або архівування інформації: як ефективно організувати інформацію, отриману з численних джерел?
- Використання інформації відповідно до етичних норм, ефективне і результативне: як слід діяти з дотриманням авторського права творців інформації?
- Створення та обмін новими знаннями: як краще представити власну інформацію?
- Естетичні та креативні навички: здатність бачити, чути, створювати і інтерпретувати медіа контент.
- Інтерактивні навички: здатність спілкуватися за допомогою медіа та приміряти на себе різні медіаролі. Ці навички можуть бути розвинені в рамках взаємодії при навчанні і практиці. Вони дозволяють висловлювати своє розуміння і думки.
- Навички критичного аналізу. Це вміння інтерпретувати і розуміти значення різних медіаконтентів, використовуючи різні аналітичні інструменти. Навички краще розвиваються через вивчення різноманітних медіаконтентів і жанрів.
- Навички безпеки. Це вміння знаходити вихід зі скрутних ситуацій і уникати їх. Найважливішими навичками безпечної поведінки у віртуальному просторі є захист особистої інформації і вміння уникати шкідливих контактів і контенту.
- надання доступу до медіа та інтернет-ресурсів і в відділах бібліотеки на автоматизованих робочих місцях користувачів;
- навігація в електронному просторі: електронний каталог (з обкладинками, посиланнями і повними текстами), рекомендаційні інтернет і медіаобзори;
- навчання пошуку в електронних каталогах і Інтернеті;
- створення медіаресурсів бібліотекарями (презентації до занять, медіа проекти, сайт бібліотеки, групи в соціальних мережах, буктрейлер, інтерактивні плакати і інші мережеві сервіси);
- створення медіа продуктів читачами (презентації, рекомендації кращих ресурсів, читацькі щоденники з інтернет-сервісами, комунікація на сайті, на Фейсбуці).
Медіаграмотність є результатом медіаосвіти. В Україні діють різноманітні прокти з медіаосвіти, які допомагають споживачеві медійного контенту краще зрозуміти суть медіа, орієнтуватися в інформаційному просторі, навчитися критично ставитися до ЗМІ, відрізняти якісну і достовірну інформацію, виявляти маніпулятивні спроби впливати на громадську думку і не піддаватися їм, дізнатися про інформаційні права і можливості їх використання.
ПРОЄКТИ ТА ОНЛАЙН КУРСИ
MediaSapiens - проєкт громадської організації «Детектор медіа», створений 2010 року за підтримки Internews Network. Є частиною порталу «Детектор медіа». Що робить команда проєкту: пояснює, як працюють медіа і що з ними буває негаразд; допомагає зорієнтуватись в інформаційному просторі і зрозуміти, кому
варто довіряти, а кому - ні; відловлює та нейтралізує неправдиві новини та маніпуляції; підказує, як захиститись від
маніпулятивних технологій; оперативно відстежує та розказує про важливі тенденції та зміни у
медіа, соцмережах тощо -щоб допомогти користуватися ними ефективно та
безпечно.
На MediaSapiens можна завжди знайти найсвіжіші приклади
медійних маніпуляцій і неправдивих новин (фейків) для уроків, лекцій і
тренінгів.
Національний проєкт з медіаграмотності "Фільтр" був заснований у 2021 році, щоб об’єднати зусилля держави, громадського сектору, міжнародних організацій та медіаспільноти задля покращення рівня медіаграмотності українців.
Основні напрями діяльності: проведення інформаційних кампаній та навчальних програм; співпраця з партнерами для розробки освітніх продуктів; розвиток досліджень і наукової діяльності у сфері медіаграмотності; інтеграція критичного мислення у повсякденне життя українців.
Media IQ – це комплексний інформаційно-освітній онлайн-проєкт з розвитку медіаграмотності. Слоган проекту Media IQ – «Вмикаємо мозок». Ви скажете «Хіба може бути людина з вимкненим мозком?». А ми відповімо «ТАК! У людей з нерозвинутим критичним мисленням мозок наче перебуває в сплячці». Тому наше завдання – достукатися до нього, пробудити, навчити та постійно не давати спати!
Very Verified: онлайн-курс з медіаграмотності розроблений міжнародною організацією IREX у партнерстві зі студією онлайн-освіти EdEra. Very Verified є частиною проєкту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність», який впроваджується IREX за підтримки Посольства США та Посольства Великої Британії в Україні, у партнерстві з Міністерством освіти та науки України та Академією української преси.
Курс «Новинна грамотність» має просвітницьку мету і спрямований на поширення медіаграмотності серед населення. Він складається із десяти модулів, в яких експерти розповідають про те, як створюються новини, які існують професійні стандарти, етичні дилеми, в який спосіб можуть маніпулювати медіа суспільною думкою через новини, хто є основними медіавласниками в Україні, як соцмережі міняють сприйняття новин.
Курс розроблений за підтримки Internews Network і розрахований на широке коло користувачів: від студентів та викладачів факультетів журналістики, медіапедагогів до всіх, кому цікава тема медіа.
Онлайн-курс "Медіаграмотний спротив: спілкуємось на рівних" розроблено експертками Ради міжнародних наукових досліджень та обмінів (IREX) у навчальній програмі «Посилення стійкості до шкідливих інформаційних впливів під час війни» в межах проєкту «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність». Діяльність проєкту в Україні спрямована зокрема на те, щоб навчити вчителів інтегрувати інфомедійну грамотність у їхні уроки. Унаслідок цього понад 84 000 учнів на сьогодні навчаються за удосконаленими уроками, розробленими за підтримки проєкту.
Курс "Медіаграмотний спротив: спілкуємось на рівних " покликаний поглиблювати знання з української мови та застосовувати їх у різних мовленнєвих ситуаціях, розкривати невичерпні скарби рідного слова, формувати грамотну особистість, яка відзначалася б свідомим ставленням до державної мови, високою мовною компетентністю й готовністю здійснювати спротив інформаційним викликам сьогодення.
«МедіаДрайвер» — це мультимедійний онлайн-посібник. Він містить не лише текстову інформацію про різні типи медіа, але й чимало інфографіки, відео та навіть мультики. Також присутній ігровий елемент у вигляді тестів, проходження яких дозволяє отримати «Посвідчення медіадрайвера» — водія, який добре орієнтується у складних лабіринтах світу медіа.
Fit in Fakten — мультидисциплінарний проєкт, присвячений підвищенню медіаграмотності серед інформаційно вразливих категорій населення, їх взаємодії та розвитку критичного мислення.
«МедіаДрайвер» насичений цікавою інформацією та практичними прикладами, які можуть бути використані під час уроків, тому посібник буде корисним вчителям. Батьки також можуть знайти для себе щось нове, щоб не відставати від молодого покоління, зануреного в медіасвіт. Також цей онлайн-посібник буде корисним усім, хто хоче підвищити свій рівень знань про медіа та рівень критичного мислення.
Fit in Fakten — Playchecking (гра слів із перевіркою фактів) — це посилення медіаграмотності через альтернативні методи: ігри та вікторини. Ігри мають офлайн- та онлайн-версії. Цей підхід дає змогу працювати також з наслідками фундаментальної трагедії, спричиненої війною: роз’єднанням мільйонів сімей. Граючи разом онлайн, рідні можуть на деякий час подолати розлуку. Інший варіант — це ігри, які потрібно проводити в командах, наприклад, бабусям і дідусям із онуками, обмінюючись у цьому процесі знаннями й досвідом.
Mediengeist 3.0 — це одноденний хакатон з медіаграмотності, що допоможе обʼєднати спільноти та проєкти для протидії деструктивним наративам, фейкам та дезінформації у зв’язку з повномасштабним вторгненням Росії в Україну.
На хакатоні учасники зможуть познайомитися з колегами, що роблять український інформаційний простір безпечнішим місцем, напрацювати разом ідеї майбутніх проєктів з протидії дезінформації та представити їх на пітчингу перед журі та експертами.
ОНЛАЙН-ІГРИ
Медіаосвітня гра «Пригоди Літератуса», яку створив Центр медіаіціатив (Вірменія), а українську версію — Академія української преси.
Гра розроблена для підлітків. Вона допомагає розвивати навички пошуку інформації, її аналізу та перевірки, а також розрізнення фейкових і правдивих новин. Вона навчає, як краще ухвалювати рішення в інформаційному середовищ
Навчальна гра «Медіазнайко», адаптована Академією української преси. Гра розрахована на дітей шкільного віку та дає можливість в цікавій ігровій формі дізнатися якомога більше про інформаційне (медійне) поле та стати медіазнайком.
Суть гри полягає у тому, що потрібно пройти 9 рівнів/етапів, надати відповідь на запитання, стати журналістом, створити телепрограму, сайт і газету, дізнаючись при цьому як працюють медіа і як вони впливають на тебе – споживача інформації.
КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ
- Войтович Н.О. Медіаграмотність: технології і практичне застосування/ Н. О. Войтович, Л. А. Імбіровська-Сиваковська ; за заг. ред. В. Ф. Іванова. – Київ : Академія української преси, Центр вільної преси, 2024. – 57 с. – URL: https://www.aup.com.ua/book-review/mediagramotnist-tekhnologii-i-prakt/.
- 10 порад для захисту від інформаційних маніпуляцій [Електронний ресурс] : [посібник із медіаграмотності] / ГО «Інтерньюз-Україна». – URL: https://internews.ua/opportunity/medialiteracy-manual.
- Зоря Ю. М. Медіаграмотність та STEM-освіта [Електронний ресурс] : виклики та можливості: навчально-практичний посібник. – Київ : Академія української преси, Центр вільної преси, 2024. – 98 с. – URL: https://www.aup.com.ua/book-review/mediagramotnist-ta-stem-osvita-vikliki/.
- Іванова Т. Медіаграмотність та критичне мислення в процесі викладання дисциплін комунікаційного циклу [Електронний ресурс] : навчальний посібник / за заг. ред. В. Іванова. – Київ : Центр вільної преси, 2024. – 178 с. – URL: https://www.aup.com.ua/book-review/mediagramotnist-ta-kritichne-mislen-3/.
- Медіаграмотність [Електронний ресурс] : навчальний посібник / Ю. Бондар, К. Горська, Д. Дуцик, О. Кравченко, А. Кулаков, А. Романюк, О. Юркова ; за ред. О. Прокопенко, Ю. Бондаря. – Київ : Державна наукова установа «Енциклопедичне видавництво», 2025. – 136 с. – URL: https://www.osce.org/files/f/documents/f/e/596911.pdf.
- Медіаграмотність під час війни: теорія, методика, інтерактив [Електронний ресурс] : навчальний посібник / О. Довженко, А. Єгорова, Т. Іванова, В. Міський, В. Потапова, А. Юричко / за заг. ред. О. Волошенюк, В. Іванова. – Київ : Академія української преси, Центр вільної преси, 2023. – 68 с. – URL: https://www.aup.com.ua/book-review/mediagramotnist-pid-chas-viyni-teori/.
- Медіаосвіта та медіаграмотність [Електронний ресурс] : підручник / ред.-упор. В. Ф. Іванов, О. В. Волошенюк ; за наук. редакцією В. В. Різуна. – Київ : Центр вільної преси, 2012. – 352 с. – URL: http://www.aup.com.ua/uploads/momg.pdf.
- Практична медіаграмотність для бібліотек [Електронний ресурс] / О. В. Власюк, В. І. Потапова, І. Срібна / за редакцією О. В. Волошенюк, В. Ф. Іванова. – Київ : АУП, ЦВП, 2019. – 61 с. – URL: https://www.aup.com.ua/book-review/praktichna-mediagramotnist-dlya-bibl/.
- Практична медіаграмотність у НУШ. 5–7 класи [Електронний ресурс] : навчальний посібник / за ред. О. Волошенюк, Г. Дегтярьової, Р. Шаламова. – Київ : ЦВП, 2024. – 181 с. – URL: https://www.aup.com.ua/book-review/praktichna-mediagramotnist-u-nush-5-7-k/.
- Практичний посібник з медіаграмотності для мультиплікаторів [Електронний ресурс] / за загал. ред. В. Ф. Іванова. – Київ : Академія української преси, Центр вільної преси, 2019. – 100 с. – URL: http://www.aup.com.ua/uploads/Posibnyk_z_mediagramotnosti_2019_ukr.pdf.
- Шейбе С. Медіаграмотність : підручник для вчителів [Електронний ресурс] / Сінді Шейбе, Фейз Рогоу / перекл. з англ. С. Дьома; за загал. ред. В. Ф. Іванова, О. В. Волошенюк. – Київ : Центр Вільної Преси, Академія Української Преси, 2017. – 319 с. – URL: https://www.aup.com.ua/uploads/medialiteracy_2017_short.pdf.












