МЕДІАГРАМОТНІСТЬ ТА МЕДІАОСВІТА

Медіаграмотність   сукупність знань, навичок та умінь, які дозволяють людям аналізувати, критично оцінювати і створювати повідомлення різних жанрів і форм для різних типів медіа, а також розуміти й аналізувати складні процеси функціонування медіа в суспільстві, та їхній вплив.
За матеріалами ЮНЕСКО інформаційна грамотність включає наступні навички:
  • Виявлення та усвідомлення інформаційних потреб: що потрібно знайти, яку проблему вирішити?
  • Виявлення джерел інформації: що використовувати Інтернет, книги, ЗМІ, первинні, вторинні або третинні джерела?
  • Визначення місця розташування і пошук інформації: де слід шукати, до кого звернутися за допомогою?
  • Аналіз і оцінка якості інформації: як оцінити надійність даної інформації?
  • Організація, зберігання або архівування інформації: як ефективно організувати інформацію, отриману з численних джерел?
  • Використання інформації відповідно до етичних норм, ефективне і результативне: як слід діяти з дотриманням авторського права творців інформації?
  • Створення та обмін новими знаннями: як краще представити власну інформацію?
Медійна грамотність включає наступні складові:
  • Естетичні та креативні навички: здатність бачити, чути, створювати і інтерпретувати медіа контент.
  • Інтерактивні навички: здатність спілкуватися за допомогою медіа та приміряти на себе різні медіаролі. Ці навички можуть бути розвинені в рамках взаємодії при навчанні і практиці. Вони дозволяють висловлювати своє розуміння і думки.
  • Навички критичного аналізу. Це вміння інтерпретувати і розуміти значення різних медіаконтентів, використовуючи різні аналітичні інструменти. Навички краще розвиваються через вивчення різноманітних медіаконтентів і жанрів.
  • Навички безпеки. Це вміння знаходити вихід зі скрутних ситуацій і уникати їх. Найважливішими навичками безпечної поведінки у віртуальному просторі є захист особистої інформації і вміння уникати шкідливих контактів і контенту.
Публічна бібліотеки - це частина інформаційно-освітнього простору, вони забезпечують формування грамотності наступними засобами:
  • надання доступу до медіа та інтернет-ресурсів і в відділах бібліотеки на автоматизованих робочих місцях користувачів;
  • навігація в електронному просторі: електронний каталог (з обкладинками, посиланнями і повними текстами), рекомендаційні інтернет і медіаобзори;
  • навчання пошуку в електронних каталогах і Інтернеті;
  • створення медіаресурсів бібліотекарями (презентації до занять, медіа проекти, сайт бібліотеки, групи в соціальних мережах, буктрейлер, інтерактивні плакати і інші мережеві сервіси);
  • створення медіа продуктів читачами (презентації, рекомендації кращих ресурсів, читацькі щоденники з інтернет-сервісами, комунікація на сайті, на Фейсбуці).
Медіаграмотність є результатом медіаосвіти. В Україні діють різноманітні проекти з медіаосвіти, які допомагають споживачеві медійного контенту краще зрозуміти суть медіа, орієнтуватися в інформаційному просторі, навчитися критично ставитися до ЗМІ, відрізняти якісну і достовірну інформацію, виявляти маніпулятивні спроби впливати на громадську думку і не піддаватися їм, дізнатися про інформаційні права і можливості їх використання:
Перелік джерел за темою (оновлюється):

  • Алфьорова З. І. Національне та європейське в сучасній українській медіаосвіті [Електронний ресурс] / З. І. Алфьорова, А. М. Алфьоров // Культура України. Cерія : Мистецтвознавство. - 2016. - Вип. 53. - С. 174-185. - Режим доступу: http://ku-khsac.in.ua/kultura53/20.pdf, вільний (дата звернення: 02.11.2017). - Назва з екрана.
  • Волошко Г. В. Сучасні виклики інформаційного суспільства в аспекті формування медіаграмотності майбутніх педагогів [Електронний ресурс] / Г. В. Волошко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. - 2015. - № 9. - С. 3-12. - Режим доступу: https://pedscience.sspu.sumy.ua/jornal/jornal_9_15/html5forpc.html?page=0, вільний (дата звернення: 02.11.2017). - Назва з екрана.
  • Деркач Л. М. Інтеграція засобів медіаосвіти в навчання української мови (за професійним спрямуванням) майбутніх педагогів [Електронний ресурс] / Л. М. Деркач // Інформаційні технології і засоби навчання. - 2017. - Т. 59, вип. 3. - С. 62-75.  Режим доступу: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/download/1675/1191, вільний (дата звернення: 02.11.2017). - Назва з екрана.
  • Зайко Л. Я. Медіаграмотність як елемент захисту аудиторії від маніпуляцій реклами [Електронний ресурс] / Л. Я. Зайко // Наукові записки Інституту журналістики. - 2016. - Т. 63. - С. 53-57. - Режим доступу: http://www.journ.univ.kiev.ua/periodyka/images/nauk_zapysky/_63_16.pdf, вільний (дата звернення: 02.11.2017). - Назва з екрана.
  • Імерідзе М. Б. Реалізація експериментальної моделі формування медіаосвітньої компетентності майбутніх учителів [Електронний ресурс] / М. Б. Імерідзе // Наука і освіта. - 2016. - № 1. - С. 102-106. - Режим доступу: http://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2016/1_2016/22.pdf, вільний (дата звернення: 02.11.2017). - Назва з екрана.
  • Коневщинська О. Е. Розвиток медіаосвіти і медіакультури в умовах сучасного інформаційного суспільства [Електронний ресурс] / О. Е. Коневщинська // Інформаційні технології і засоби навчання. - 2016. - Т. 54, вип. 4. - С. 32-41. - Режим доступу: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/download/1481/1076, вільний (дата звернення: 02.11.2017). - Назва з екрана.
  • Концепція впровадження медіаосвіти в Україні [Електронний ресурс] : схвалено постановою Президії Національної академії педагогічних наук України 20 трав. 2010 р., протокол № 1-7/6-150 // MediaSapiens : сайт. - Режим доступу: http://osvita.mediasapiens.ua/mediaprosvita/mediaosvita/kontseptsiya_vprovadzhennya_mediaosviti_v_ukraini/, вільний (дата звернення: 02.11.2017). - Назва з екрана.
  • Коропатник М. Медіаосвіта в Україні: історія і сьогодення [Електронний ресурс] / М. Коропатник // Сіверянський літопис. - 2016. - № 3. - С. 159-174. - Режим доступу: http://www.siver-litopis.cn.ua/arh/2016/03_16.pdf, вільний (дата звернення: 02.11.2017). - Назва з екрана.
  • Лащук Н. М. До проблеми медіакомпетентності як результату медіаосвіти [Електронний ресурс] / Н. М. Лащук // Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія : Педагогіка та психологія. - 2016. - Вип. 2. - С. 137-141. - Режим доступу: http://msu.edu.ua/visn1/wp-content/uploads/02_16/036.pdf, вільний (дата звернення: 02.11.2017). - Назва з екрана.
  • Медіаосвіта та медіаграмотність [Електронний ресурс] : підручник / ред.-упор. В. Ф. Іванов, О. В. Волошенюк ; за наук. редакцією В. В. Різуна. - Київ : Центр вільної преси, 2012. - 352 с. - Режим доступу: http://www.aup.com.ua/uploads/momg.pdf, вільний (дата звернення: 02.11.2017). - Назва з екрана.
  • Мележик В. П. Основні організаційно-методичні засади впровадження медіаосвіти та медіаграмотності в навчально–виховний процес навчальних закладів України [Електронний ресурс] / В. П. Мележик, Т. В. Іванова, В. Ф. Іванов // Інформаційне суспільство. - 2015. - Вип. 21. - С. 70-72. - Режим доступу: https://drive.google.com/file/d/0Bw_X8JIiHdmXRVoyQ2JzS3pwREk/view, вільний (дата звернення: 02.11.2017). - Назва з екрана.
  • Невмержицька О. Виховання творчої особистості дошкільника засобами медіаосвіти [Електронний ресурс] / О. Невмержицька // Актуальні питання гуманітарних наук. - 2016. - Вип. 16. - С. 365-370. - Режим доступу: http://drohobych.net/youngsc/AQGS/2016_16/365-_%D0%9D%D0%B5%D0%B2%D0%BC%D0%B5%D1%80%D0%B6%D0%B8%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%B0.pdf, вільний (дата звернення: 02.11.2017). - Назва з екрана.
  • Оршанський Л. В. Медіаосвіта: ретроспектива розвитку та сучасні проблеми / Л. В. Оршанський [Електронний ресурс] // Науковий вісник Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії ім. Тараса Шевченка. Серія : Педагогіка. - 2015. - Вип. 5. - С. 177-183. - Режим доступу: http://nv-kogpi.ucoz.ua/vupysk5/Orsanskiy_L.pdf, вільний (дата звернення: 02.11.2017). - Назва з екрана.
  • Полякова Г. О. Використання медіаосвітніх технологій у початковій школі [Електронний ресурс] / Г. О. Полякова // Наукові записки Інституту журналістики. - 2016. - Т. 63. - С. 58-63. - Режим доступу: http://www.journ.univ.kiev.ua/periodyka/images/nauk_zapysky/_63_16.pdf, вільний (дата звернення: 02.11.2017). - Назва з екрана.
  • Приходькіна Н. О. Основні теоретичні концепції медіаосвіти [Електронний ресурс] / Н. О. Приходькіна // Педагогіка вищої та середньої школи. - 2016. - Вип. 3. - С. 264-277. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PVSSh_2016_49_28, вільний (дата звернення: 02.11.2017). - Назва з екрана.
  • Солдатенко І. О. Медіаграмотність як складова інформаційної безпеки [Електронний ресурс] / І. О. Солдатенко, А. В. Зінюк // Актуальні проблеми філософії та соціології. - 2016. - Вип. 10. - С. 138-140. - Режим доступу: http://www.apfs.in.ua/v10_2016/40.pdf, вільний (дата звернення: 02.11.2017). - Назва з екрана.

Немає коментарів:

Дописати коментар