суботу, 7 жовтня 2023 р.

10 ЖОВТНЯ — ВСЕСВІТНІЙ ДЕНЬ ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я

Єдина краса – це здоров’я
Г. Гейне

Щорічно 10 жовтня, починаючи з 1992 р. за ініціативи Всесвітньої федерації психічного здоров’я та Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ) відзначається Всесвітній день психічного здоров’я (World Mental Health Day).
Цей день був засновано для того, щоб підвищити рівень обізнаності щодо психічного здоров’я в суспільстві, а також популяризації профілактики психічних розладів, зниження стигматизації, сприяння організації належного лікування та догляду людей, які страждають на розлади психіки та поведінки.
За даними ВООЗ кожна восьма людина планети, тобто загалом 970 мільйонів людей, страждає на психічні розлади, найбільш поширеними є тривожні та депресивні розлади. Водночас лише відносно невелика кількість людей у світі мають можливість користуватися якісними послугами психіатричної допомоги. Як і раніше, значно поширені такі явища, як стигматизація, дискримінація, порушення прав людини і застосування обмежувальних законодавчих норм щодо них.
У сучасному світі ментальне здоров’я постійно зазнає випробувань, тому піклуватись про нього так само важливо, як і про фізичне здоров’я. Психічне здоров’я є невід’ємною частиною і найважливішим компонентом здоров’я. У Статуті Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ) – зазначено: «Здоров’я є станом повного фізичного, душевного і соціального благополуччя, а не лише відсутністю хвороб і фізичних дефектів». Важливим наслідком цього визначення є те, що психічне здоров’я – це не тільки відсутність психічних розладів і форм інвалідності.
Психічне здоров’я є надзвичайно важливим у житті кожної людини, оскільки впливає на наші емоції, поведінку, комунікацію, мислення, процес прийняття рішень та соціальне благополуччя, тобто має всебічні прояви в повсякденному житті.
Всесвітній день психічного здоров’я 2023 року – це можливість для людей і спільнот об’єднатися під девізом: «Психічне здоров'я – загальне право людини», щоб покращити знання, підвищити обізнаність та стимулювати дії, які сприяють та захищають психічне здоров'я кожного як універсальне право людини.
Наявність психічного захворювання ніколи не повинно бути причиною позбавлення людини її прав людини або виключення її з прийняття рішень щодо її власного здоров'я. Проте в усьому світі люди з психічними розладами продовжують стикатися з широким спектром порушень прав людини. Багато хто з них виключений  з суспільного життя і піддається дискримінації, тоді як інші не можуть отримати доступ до необхідної психіатричної допомоги або можуть отримати доступ тільки до допомоги, яка порушує їхні права людини.
ВООЗ продовжує працювати зі своїми партнерами, щоб гарантувати, що психічне здоров'я цінується, заохочується та захищається, а також вживаються термінові заходи, щоб кожен міг реалізувати свої права людини та отримати доступ до якісної психіатричної допомоги, якої вона потребує.
Кампанія з нагоди Всесвітнього дня психічного здоров’я, дає кожному можливість запровадити щось позитивне: зробити конкретні кроки для зміцнення власного психічного благополуччя та підтримати рідних і близьких у важкий для них момент; у роботодавців з’являється привід розробити та втілити в життя програми забезпечення соціально-психологічного благополуччя працівників; у державних органів – узяти на себе конкретні зобов’язання щодо створення або розширення роботи служб охорони психічного здоров’я; у засобів масової інформації розповісти світовій спільноті про те, що ще можна і потрібно зробити для надійного захисту психічного здоров’я кожного.
Джерело: https://cutt.ly/mwnFlnlB 

                   ПОРАДИ ДЛЯ ЗБЕРЕЖЕННЯ ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я 
  • Живіть сьогоднішнім днем;
  • Якщо біда крадеться за вами і зажене вас в кут, запитайте себе, що може статися найгіршого, якщо я не зможу розв’язати цю проблему, підготуйте себе до прийняття найгіршого, спробуйте спокійно продумати заходи для поліпшення ситуації, з якою ви в думці примирилися як з неминучою;
  • Пам’ятайте про не відновлення нашого здоров’я, яке ми втрачаємо через хвилювання. Заповніть свій розум думками про спокій, мужність, здоров’я, надію, адже наше життя – це те, що ми думаємо про нього;
  • Ніколи не намагайтеся звести рахунки з вашим ворогом, тому що цим ви принесете собі набагато більше зла, ніж ворогу;
  • Замість того, щоб переживати через невдачі, будьте до неї готові;
  • Ведіть рахунок своїм вдачам, а не своїм неприємностям;
  • Не наслідуйте інших;
  • Знайдіть себе і собою залишайтеся. Забувайте про свої власні неприємності, намагаючись дати хоч трохи щастя іншим. Даючи добро іншим – ви в першу чергу допомагаєте собі.


 Підготувала В. А. Лашко, головний бібліограф відділу наукової інформації та бібліографії