МЕДІАГРАМОТНІСТЬ ТА МЕДІАОСВІТА

Медіаграмотність   сукупність знань, навичок та умінь, які дозволяють людям аналізувати, критично оцінювати і створювати повідомлення різних жанрів і форм для різних типів медіа, а також розуміти й аналізувати складні процеси функціонування медіа в суспільстві, та їхній вплив.
За матеріалами ЮНЕСКО інформаційна грамотність включає наступні навички:
  • Виявлення та усвідомлення інформаційних потреб: що потрібно знайти, яку проблему вирішити?
  • Виявлення джерел інформації: що використовувати Інтернет, книги, ЗМІ, первинні, вторинні або третинні джерела?
  • Визначення місця розташування і пошук інформації: де слід шукати, до кого звернутися за допомогою?
  • Аналіз і оцінка якості інформації: як оцінити надійність даної інформації?
  • Організація, зберігання або архівування інформації: як ефективно організувати інформацію, отриману з численних джерел?
  • Використання інформації відповідно до етичних норм, ефективне і результативне: як слід діяти з дотриманням авторського права творців інформації?
  • Створення та обмін новими знаннями: як краще представити власну інформацію?
Медійна грамотність включає наступні складові:
  • Естетичні та креативні навички: здатність бачити, чути, створювати і інтерпретувати медіа контент.
  • Інтерактивні навички: здатність спілкуватися за допомогою медіа та приміряти на себе різні медіаролі. Ці навички можуть бути розвинені в рамках взаємодії при навчанні і практиці. Вони дозволяють висловлювати своє розуміння і думки.
  • Навички критичного аналізу. Це вміння інтерпретувати і розуміти значення різних медіаконтентів, використовуючи різні аналітичні інструменти. Навички краще розвиваються через вивчення різноманітних медіаконтентів і жанрів.
  • Навички безпеки. Це вміння знаходити вихід зі скрутних ситуацій і уникати їх. Найважливішими навичками безпечної поведінки у віртуальному просторі є захист особистої інформації і вміння уникати шкідливих контактів і контенту.
Публічна бібліотеки - це частина інформаційно-освітнього простору, вони забезпечують формування грамотності наступними засобами:
  • надання доступу до медіа та інтернет-ресурсів і в відділах бібліотеки на автоматизованих робочих місцях користувачів;
  • навігація в електронному просторі: електронний каталог (з обкладинками, посиланнями і повними текстами), рекомендаційні інтернет і медіаобзори;
  • навчання пошуку в електронних каталогах і Інтернеті;
  • створення медіаресурсів бібліотекарями (презентації до занять, медіа проекти, сайт бібліотеки, групи в соціальних мережах, буктрейлер, інтерактивні плакати і інші мережеві сервіси);
  • створення медіа продуктів читачами (презентації, рекомендації кращих ресурсів, читацькі щоденники з інтернет-сервісами, комунікація на сайті, на Фейсбуці).
Медіаграмотність є результатом медіаосвіти. В Україні діють різноманітні прокти з медіаосвіти, які допомагають споживачеві медійного контенту краще зрозуміти суть медіа, орієнтуватися в інформаційному просторі, навчитися критично ставитися до ЗМІ, відрізняти якісну і достовірну інформацію, виявляти маніпулятивні спроби впливати на громадську думку і не піддаватися їм, дізнатися про інформаційні права і можливості їх використання.

ПРОЄКТИ ТА ОНЛАЙН КУРСИ

MediaSapiens
- проєкт громадської організації «Детектор медіа», створений 2010 року за підтримки Internews Network. Є частиною порталу «Детектор медіа». Що робить команда проєкту: пояснює, як працюють медіа і що з ними буває негаразд; допомагає зорієнтуватись в інформаційному просторі і зрозуміти, кому варто   довіряти, а кому - ні; відловлює та нейтралізує неправдиві новини та маніпуляції; підказує, як захиститись від  маніпулятивних технологій; оперативно відстежує та розказує про важливі тенденції та зміни у медіа, соцмережах тощо -щоб допомогти користуватися ними ефективно та безпечно.
На MediaSapiens можна завжди знайти найсвіжіші приклади медійних маніпуляцій і неправдивих новин (фейків) для уроків, лекцій і тренінгів. 

Портал «Медіаосвіта і медіаграмотність» почав свою роботу у вересні 2013 року. Це інтерактивна платформа для спілкування медіапедагогів задля сприяння відкритості та публічності процесів у медіаосвітньому середовищі. Структура порталу включає спеціальні розділи:  для вчителя середньої школи (з градацією по групам класів), для викладачів ВНЗ та для медіаспоживачів. Створена мапа медіаосвітніх ініціатив України. На порталі розміщуються новини медіаосвіти, поповнюється електронна бібліотека, календар подій, плани уроків, презентації тощо.

Media IQ – це комплексний інформаційно-освітній онлайн-проєкт з розвитку медіаграмотності. Слоган проекту Media IQ – «Вмикаємо мозок». Ви скажете «Хіба може бути людина з вимкненим мозком?». А ми відповімо «ТАК! У людей з нерозвинутим критичним мисленням мозок наче перебуває в сплячці». Тому наше завдання – достукатися до нього, пробудити, навчити та постійно не давати спати! 


Медіаграмотність для громадян – дистанційний навчальний курс, метою якого є надання базових знань у сфері медіа, ознайомити громадян з найросповсюдженішими видами маніпуляцій і пропагандою, надати базові інфструменти перевірки інформації та критичного мислення. 


Very Verified: онлайн-курс з медіаграмотності розроблений міжнародною організацією IREX у партнерстві зі студією онлайн-освіти EdEra. Very Verified є частиною проєкту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність», який впроваджується IREX за підтримки Посольства США та Посольства Великої Британії в Україні, у партнерстві з Міністерством освіти та науки України та Академією української преси.


Курс «Новинна грамотність» має просвітницьку мету і спрямований на поширення медіаграмотності серед населення. Він складається із десяти модулів, в яких експерти розповідають про те, як створюються новини, які існують професійні стандарти, етичні дилеми, в який спосіб можуть маніпулювати медіа суспільною думкою через новини, хто є  основними медіавласниками в Україні, як соцмережі міняють сприйняття новин. 
Курс розроблений за підтримки Internews Network і розрахований на широке коло користувачів: від студентів та викладачів факультетів журналістики, медіапедагогів до всіх, кому цікава тема медіа.

Наука повсякденного мислення – курс на Prometheus. Платформа Prometheus переклала українською курс викладачів університету Квінсленда (Австралія). Цей курс є одним із найпопулярніших у сфері розвитку критичного мислення. Тривалість курсу – 13 тижнів, та завдяки платформі Prometheus до нього можна долучитися у будь-який зручний для вас час. Цей курс дає нам інструменти, які допоможуть навчитися мислити незалежно та аналітично, цінувати факти більше власного досвіду. Також курс дає знання про ментальні ярлики, якими іноді зловживають люди, та вчить використовувати ці знання для кращого прийняття рішень та більш критичного мислення.

ПРАКТИЧНІ ПОСІБНИКИ


«МедіаДрайвер» — це мультимедійний онлайн-посібник. Він містить не лише текстову інформацію про різні типи медіа, але й чимало інфографіки, відео та навіть мультики. Також присутній ігровий елемент у вигляді тестів, проходження яких дозволяє отримати «Посвідчення медіадрайвера» — водія, який добре орієнтується у складних лабіринтах світу медіа.
«МедіаДрайвер» насичений цікавою інформацією та практичними прикладами, які можуть бути використані під час уроків, тому посібник буде корисним вчителям. Батьки також можуть знайти для себе щось нове, щоб не відставати від молодого покоління, зануреного в медіасвіт. Також цей онлайн-посібник буде корисним усім, хто хоче підвищити свій рівень знань про медіа та рівень критичного мислення.

Видання «Довіряй, але первіряй. Медіаграмотність в українському суспільстві» від клубу ілюстраторів Pictoric. Ця книжка є результатом проекту, першим етапом якого була виставка плакатів художників на бульварі Вацлава Гавела за підтримки Міністерства інформаційної політики. У виданні ілюстрації з медіаграмотності поєднані з текстами журналістів, фахові висловлювання яких розкривають теми цензури, пропаганди, свободи слова, фейкових новин, інформаційної війни, критичного аналізу медіа-повідомлень, зв’язку влади із медіа, соціальних мереж і суспільного телебачення.

ОНЛАЙН-ІГРИ

Гра «Медіаграмотна місія» від IREX. Проект дає можливість дорослим перевірити свої знання та навички з медіаграмотності та критичного мислення, а також покращити їх в ігровій формі.
Мета гри – навчити користувачів медіа розпізнавати джинсу, маніпуляції та фейки. У грі використовуються реальні кейси та пояснення, що допомагають краще засвоїти матеріал. Завдання гравця – знищити «фабрику брехні», яка поширює неправдиву інформацію та маніпулює свідомістю суспільства. Щоб успішно закінчити гру, потрібно використовувати критичне мислення та базові знання з журналістики та медіаграмотності. Особливий бонус для гравця – «секретна інформація» зі світу політики та медіа.

Навчальна гра «Медіазнайко», адаптована Академією української преси. Гра розрахована на дітей шкільного віку та дає можливість в цікавій ігровій формі дізнатися якомога більше про інформаційне (медійне) поле та стати медіазнайком.
Суть гри полягає у тому, що потрібно пройти 9 рівнів/етапів, надати відповідь на запитання, стати журналістом, створити телепрограму, сайт і газету, дізнаючись при цьому як працюють медіа і як вони впливають на тебе – споживача інформації.


ДЖЕРЕЛА ДО ТЕМИ:

  • Беззуб І. Медіаосвіта батьків як складова медіаосвітнього простору [Електронний ресурс] / І. Беззуб // Наукові праці Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. - 2020. - Вип. 60. - С. 242-258. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/npnbuimviv_2020_60_18 (дата звернення: 22.10.2021). - Назва з екрана.
  • Великодна Є. М. Медіа-культура як змістовна основа медіа-освіти  [Електронний ресурс] / Є. М. Великодна // Гілея: науковий вісник. - 2017. - Вип. 124. - С. 229-232. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/gileya_2017_124_59 (дата звернення: 22.10.2021). - Назва з екрана.
  • Головченко Г. О. Аналіз діяльності центрів медіаосвіти в Україні / Г. О. Головченко // Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. - 2020. - Вип. 1. - С. 29-39. - Режим доступу: http://www.adult-education-journal.com.ua/index.php/aej/article/view/126 (дата звернення: 22.10.2021). - Назва з екрана.
  • Гранчак Т. Бібліотечно-інформаційна діяльність і медіаграмотність [Електронний ресурс] / Т. Гранчак // Вісник книжкової палати. - 2018. - № 3. - С. 40-43. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vkp_2018_3_11 (дата звернення: 21.09.2021). - Назва з екрана.
  • Дем’яненко О. О. Еволюція наукових розвідок у галузі медіаосвіти: критичне мислення особистості як основна компонента сучасної медіаосвіти / О. О. Дем’яненко // Народна освіта. - 2017. - Вип. 1. - С. 68-73. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NarOsv_2017_1_12 (дата звернення: 21.10.2021) - Назва з екрана.
  • Зайко Л. Я. Медіаграмотність як елемент захисту аудиторії від маніпуляцій реклами [Електронний ресурс] / Л. Я. Зайко // Наукові записки Інституту журналістики. - 2016. - Т. 63. - С. 53-57. - Режим доступу: https://bit.ly/3C7KVDf (дата звернення: 21.10.2021). - Назва з екрана.
  • Ісаєнко О. О. Поняттєвий апарат медіаосвітньої сфери [Електронний ресурс] / О. О. Ісаєнко // Гілея: науковий вісник. - 2018. - Вип. 128. - С. 103-106. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/gileya_2018_128_26 (дата звернення: 17.09.2021). - Назва з екрана.
  • Ісаєнко О. Роль медіаосвіти у формуванні медіакультури сучасної молоді [Електронний ресурс] / О. Ісаєнко // Вісник Книжкової палати. - 2018. - № 1. - С. 22-25. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vkp_2018_1_5 (дата звернення: 21.10.2021). - Назва з екрана.
  • Концепція впровадження медіаосвіти в Україні [Електронний ресурс] : схвалено постановою Президії Національної академії педагогічних наук України 20 трав. 2010 р., протокол № 1-7/6-150 // MediaSapiens : сайт. - Режим доступу: https://bit.ly/3ptLt2Z (дата звернення: 20.10.2021). - Назва з екрана.
  • Коропатник М. Медіаосвіта в Україні: історія і сьогодення [Електронний ресурс] / М. Коропатник // Сіверянський літопис. - 2016. - № 3. - С. 159-174. - Режим доступу: http://www.siver-litopis.cn.ua/arh/2016/03_16.pdf#page=159 (дата звернення: 20.10.2021). - Назва з екрана.
  • Кузьма І. І. Розвиток медіаосвіти дітей дошкільного та молодшого шкільного віку (1959–2018 рр.) / І. І. Кузьма // Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Педагогіка. Соціальна робота. - 2020. - Вип. 1. - С. 64-69. - Режим доступу: http://visnyk-ped.uzhnu.edu.ua/article/view/217829 (дата звернення: 22.10.2021). - Назва з екрана.
  • Медіаосвіта та медіаграмотність [Електронний ресурс] : підручник / ред.-упор. В. Ф. Іванов, О. В. Волошенюк ; за наук. редакцією В. В. Різуна. - Київ : Центр вільної преси, 2012. - 352 с. - Режим доступу: http://www.aup.com.ua/uploads/momg.pdf, вільний (дата звернення: 02.11.2017). - Назва з екрана.
  • Огар Е. І. Медіаосвіченість видавців в епоху цифрових технологій: актуальні проблеми професійного вишколу / Е. І. Огар // Поліграфія і видавнича справа. - 2017. - № 1. - С. 108–115. - Режим доступу: http://pvs.uad.lviv.ua/uk/articles/media-education-of-publishers-in-the-digital-technology-epoch-actual-problems-of-professional-training/ (дата звернення: 21.10.2021). - Назва з екрана.
  • Онкович Г. В. Розвиток медіадидактики вищої школи: український досвід / Г. В. Онкович // Обрії друкарства. - 2020. - № 1. - С. 130-150. - Режим доступу: http://horizons.vpi.kpi.ua/article/view/190094 (дата звернення: 21.10.2021). - Назва з екрана.
  • Петрик Л. П. Медіа-грамотність як навичка ХХІ ст. [Електронний ресурс]  / Л. П. Петрик // Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. - 2017. - № 27. - С. 100-104. - Режим доступу: http://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/download/155/215 (дата звернення: 21.10.2021). - Назва з екрана.
  • Підмогильна Н. В. Інтернет-проєкти як ресурс медіаосвіти [Електронний ресурс] / Н. В. Підмогильна, А. Г. Дрозд // Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія : Філологія. Соціальні комунікації. - 2020. - Т. 31, № 3. - С. 222-228. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/UZTNU_filol_2020_31(70)_3(3)__37 (дата звернення: 22.10.2021). - Назва з екрана.
  • Практичний посібник з медіаграмотності для мультиплікаторів [Електронний ресурс] / за загал. ред. В. Ф. Іванова. - Київ : Академія української преси, Центр вільної преси, 2019. - 100 с. - Режим доступу: http://www.aup.com.ua/uploads/Posibnyk_z_mediagramotnosti_2019_ukr.pdf (дата звернення: 10.10.2021). - Назва з екрана.
  • Приходькіна Н. Навчальна програма з медіа- та інформаційної грамотності ЮНЕСКО [Електронний ресурс] : концептуальні основи / Н. Приходькіна // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. - 2020. - № 1. - С. 94-103. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pednauk_2020_1_12 (дата звернення: 23.10.2021). - Назва з екрана.
  • Приходькіна Н. О. Основні теоретичні концепції медіаосвіти [Електронний ресурс] / Н. О. Приходькіна // Педагогіка вищої та середньої школи. - 2016. - Вип. 3. - С. 264-277. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PVSSh_2016_49_28, вільний (дата звернення: 23.10.2021). - Назва з екрана.
  • Серебрянська І. М. Медіаосвіта: семантична специфіка терміна в ціннісній системі координат інформаційного суспільства [Електронний ресурс] / І. М. Серебрянська // Філологічні трактати. - 2018. - Т. 10, № 3. - С. 69-76. - Режим доступу: https://tractatus.sumdu.edu.ua/index.php/journal/article/view/115 (дата звернення: 21.10.2021). - Назва з екрана.
  • Уварова Т. Медіаграмотність та медіакомпетентність у сучасній освіті: виклики і тенденції [Електронний ресурс] / Т. Уварова, Т. Стас // Актуальні питання гуманітарних наук. - 2020. - Вип. 29(4). - С. 191-197. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apgnd_2020_29(4)__33 (дата звернення: 22.10.2021). - Назва з екрана.