середа, 24 жовтня 2018 р.

ВСЕСВІТНІЙ ТИЖДЕНЬ МЕДІЙНО-ІНФОРМАЦІЙНОЇ ГРАМОТНОСТІ

24-31 жовтня 2018 р. проходитиме  Всесвітній тиждень медійно-інформаційної грамотності під гаслом «Медійно та інформаційно грамотні міста» (Media and Information Literate Cities: Voices, Powers, and Change Makers). За задумом ЮНЕСКО, це – чудова нагода привернути увагу, проаналізувати і відсвяткувати досягнення на шляху до медійно та інформаційно грамотного суспільства.
Медіаграмотність — сукупність знань, навичок та умінь, які дозволяють людям аналізувати, критично оцінювати і створювати різноманітні повідомлення для різних типів медіа. Окрім того, медіаграмотність передбачає вміння розуміти й аналізувати, як медіа функціонують у суспільстві та який вплив вони мають.
Медіаграмотність є результатом медіаосвіти. В Україні діють різноманітні проекти з медіаосвіти, які допомагають споживачеві медійного контенту краще зрозуміти суть медіа, орієнтуватися в інформаційному просторі, навчитися критично ставитися до ЗМІ, відрізняти якісну і достовірну інформацію, виявляти маніпулятивні спроби впливати на громадську думку і не піддаватися їм, дізнатися про інформаційні права і можливості їх використання:

Дистанційний навчальний курс медіаграмотності для громадян, створений IREX у партнерстві з Академією української преси та StopFake. Навчальна програма розрахована на дорослу аудиторію та знайомить громадян із найбільш розповсюдженими видами маніпуляцій і пропаганди, а також надає базові інструменти перевірки інформації та критичного мислення. 

Онлайн-курс «Новинна грамотність» від Детектор Медіа. Просвітницький проект спрямований на поширення медіаграмотності серед населення в умовах воєнного конфлікту та розрахований на широке коло користувачів: від студентів і викладачів профільних факультетів до всіх, кому цікава тема медіа. Курс складається із десяти модулів, в яких експерти розкривають широке коло питань: як створюються новини, які існують професійні стандарти, етичні дилеми, в який спосіб можуть маніпулювати медіа суспільною думкою через новини, хто є основними медіавласниками в Україні, та як соцмережі міняють сприйняття новин.

Дистанційний курс «Верифікація в Інтернеті». Хоча курс розрахований на журналістів і редакторів пострадянського простору, заняття можуть бути цікавими також для медіа-активістів і всіх, для кого соціальні мережі стали «середовищем існування». 

Дистанційний курс «Як розуміти соціальні мережі». Лекції курсу будуть цікаві всім, хто не уявляє своє життя без Інтернету. Курс дасть розуміння природи онлайн-спілкування та навички ефективної роботи в соціальних мережах.

Гра «Медіаграмотна місія» від IREX. Проект дає можливість дорослим перевірити свої знання та навички з медіаграмотності та критичного мислення, а також покращити їх в ігровій формі.


Навчальна  гра «Медіазнайко», адаптована  Академією  української  преси. Гра розрахована на дітей шкільного віку та дає можливість в цікавій ігровій формі  дізнатися   якомога  більше  про  інформаційне  (медійне)  поле  та стати медіазнайком. 

Мультимедійний онлайн-посібник «МедіаДрайвер» від Детектор Медіа. Посібник розповідає не тільки про те, як виявляти фейки, маніпуляції та протистояти їм, а й знайомить зі світом медіа. Він містить не лише текстову інформацію, але й чимало інфографіки, відео та навіть мультики. Також присутній ігровий елемент у вигляді тестів, проходження яких дозволяє отримати «Посвідчення медіадрайвера» — водія, який добре орієнтується у складних лабіринтах світу медіа. Хоча посібник був створений для молоді, дорослі зможуть також відкрити для себе багато корисного.

«Информационный обман. Как не попасть впросак?» від Інтерньюз-Україна. Посібник просто та доступно подає інформацію, щоб споживачі навчились критично аналізувати медіаповідомлення, змогли розгледіти пропаганду, помітити цензуру або однобокість подачі інформації. Видання розраховане на широку аудиторію та буде корисним для всіх, хто хоче краще розумітись на роботі ЗМІ та вміти виявляти інформаційні обмани в медіа.

Видання «Як розпізнати фейк?» від Міністерства інформаційної політики України, розроблене та реалізоване спільно з проектом ЄС «Association4U». Брошура містить базові правила особистої інформаційної гігієни, що дозволять пересічному громадянину убезпечити себе від фейків і дезінформації. 


Видання «Довіряй, але первіряй. Медіаграмотність в українському суспільстві» від клубу ілюстраторів Pictoric. Ця книжка є результатом проекту, першим етапом якого була виставка плакатів художників на бульварі Вацлава Гавела за підтримки Міністерства інформаційної політики. У виданні ілюстрації з медіаграмотності поєднані з текстами журналістів, фахові висловлювання яких розкривають теми цензури, пропаганди, свободи слова, фейкових новин, інформаційної війни, критичного аналізу медіа-повідомлень, зв’язку влади із медіа, соціальних мереж і суспільного телебачення. 

Практичний посібник «Медіакомпас: путівник професійного журналіста» від Інституту масової інформації. Цей посібник містить и базові навички для будь-якого журналіста, який не хоче поширювати фейки і недостовірну інформацію і буде корисним як для журналістів-початківців, студентів, так і для вже практикуючих медійників, які хочуть освіжити власні знання зі стандартів та інших особливостей професійної діяльності. 


Збірка інноваційно-методичних розробок з медіаграмотності для педагогів була видана Донецьким прес-клубом. Розробки напряму стосуються питань споживання медіапродукту, протистояння маніпуляціям у ЗМІ, боротьби з пропагандою та мають на меті формування навичок критичного мислення, а також розмежовування фактів і суджень. 


Якщо ви вже «на ти» з усіма інструментами критичного аналізу інформації, отримали звання медіазнайка та врятували місто від фабрики брехні, проте в розвитку зупинятися не збираєтесь, у нагоді стане Інтернет-видання MediaSapiens від Детектор Медіа, що публікує різноманітну інформацію з медіасфери та дає можливість орієнтуватись в інформаційному просторі