Уейн Джонсон
Соціальні мережі дуже швидко зайняли певну нішу в житті кожного з нас, і стали невід’ємною частиною нашого повсякденного життя. Вони активно розвиваються та набувають шаленої популярності по всьому світу. Усуваючи міжособистісні перешкоди, соцмережі дають нам безмежні можливості, вони відкривають світ людині, а людину — світу. За допомогою них спілкуємося з рідними, обмінюємося інформацією й стежимо за світовими подіями. Також соціальні мережі стали невід’ємною частиною й у роботі. У світі є 7,83 млрд людей, з них 4,2 млрд користуються соціальними мережами.
Всесвітній день соціальних мереж був заснований популярним вебсайтом Mashable 30 червня 2010 року. Mashable - глобальна мультиплатформенна медіа- та розважальна компанія, створена в 2005 році. Мета свята - визнати вплив соціальних мереж на глобальну комунікацію і об'єднати світ, щоб відзначити його.
У світі є 18 популярних соціальних платформ. Найпопулярнішими в Україні та у світі є Facebook, Youtube, Instagram, FB Messenger, TikTok, Twitter, Pinteres. Поряд з провідними світовими соціальними платформами для спілкування, у кожній країні діють і локальні та національні соціальні мережі, аудиторія яких складається виключно з місцевого населення. Не є винятком і Україна, де поряд з провідними соціальними гігантами існує низка саме українських платформ для комунікації з більш доступними та простішими алгоритмами та українським сегментом. Вони не настільки популярні, але все ж мають свою аудиторію.
Поштовхом для виникнення та розвитку українських соціальних мереж стало рішення Ради національної безпеки і оборони України (РНБО) від 28 квітня 2017 р., яким блокувався доступ українцям до російських популярних соціальних мереж ВКонтакте і Одноклассники. Тоді й почали створювати та популяризувати нові українські соціальні мережі. Але вони так і не увійшли до ТОП найпопулярніших серед українців соціальних платформ для спілкування.
Точна кількість соціальних мереж та месенджерів, які присутні в мережі Інтернет, невідома, але експерти припускають, що їх уже кілька десятків тисяч.
Соціальна мережа – це інтернет-співтовариство користувачів, об’єднаних за будь-якою ознакою на базі одного сайту, де можна спілкуватися та ділитися власним контентом. Соціальні мережі поділяють таким чином: для спілкування: Вконтакте, Facebook тощо; для обміну медіаконтентом. Цей вид дає широкі можливості для обміну відео- й фотоконтентом. До них належать Instagram, YouTube тощо; для колективних переговорів. В основі цього виду лежить потреба в обміні знань. Представники: Quora, Reddit; для авторського запису. До цього виду належать сервіси для блогінгу, де користувачі створюють та публікують текстово-медійний контент. Представники: Blogger, Twitter; сервіси соціальних закладок – це сервіси, де користувач збирає контент у свою особисту бібліотеку, на яку можуть підписуватись інші учасники спільноти. Представники: Pinterest, Flipboard; за інтерсами. Цей вид дає можливість шукати однодумців та людей зі схожими інтересами. Представники: Goodreads, Friendster.
На сьогодні в структурі всіх соціальних мереж лідирує Facebook, яка становить 62,46%. Сьогодні – це платформа для швидкого та масштабного поширення інформації, а також – сприятливе середовище для реклами, чим успішно користуються власники бізнесу, маркетологи, різні спільноти та просто зацікавлені особи. Високі рейтинги Facebook повязані з його постійним розвитком та розширенням можливостей, щомісяця ним користуються більше двох мільярдів людей.
Соціальні мережі — це сучасний потужний інструмент у діяльності бібліотек, що дає змогу піднести справу популяризації книг і читання на новий рівень, розвивати бібліотечні комунікації та формувати думки в найактивнішої частини цільової аудиторії. Завдання бібліотек полягає в тому, щоб із допомогою соцмереж налагоджувати інтерактивну взаємодію з аудиторією, стимулювати читацьку активність, наповнити інтернет-простір соціально значущим змістом, допомагати читачам орієнтуватися в літературному потоці, прищепити любов до книги тощо.
Соціальні мережі для бібліотеки — це платформа для реалізації різноманітних проєктів, можливість заявити про себе, безпосередньо спілкуватися з колегами, читачами, дізнаватися про їхні думки, побажання, зауваження, інформувати про діяльність та оперативно розміщувати найсвіжішу інформацію: новинки у фонді, оголошення про заплановані заходи, зміни графіку роботи, професійні досягнення, звіти, корисні посилання.
В цілому, соціальні мережі забезпечують використання нових можливостей та є одним із генераторів світових тенденцій розвитку сучасного суспільства. Вони активно ввійшли в повсякденне життя та заполонили вільний час сучасного користувача мережі Інтернет.
За матеріалами інтернет-ресурсів
Підготувала В. А. Лашко, головний бібліограф бібліографічного відділу